torsdag 29 december 2011

Ledig och nyårs förberedelser

Det här med att vara ledig fem dagar, jobba två, vara ledig fem, jobba två och vara ledig tre kan jag vänja mig med:) Kan vi inte införa kortare arbetsveckor!? Skulle hinna så mycket mer pyssel, men man måste få behålla lönen (inte för att den är jättehög) eftersom det kostar att pyssla:)
Idag jobbade jag kort dag så jag har hunnit vara hemma och slappa lite, skönt:) Har också börjat förbereda nyårsdukningen, tänkte att jag inte skulle vara ute i sista minuten den här gången. Har börjat med servett"ringar" och ljus, har även funderingar på blomarrangemang (det lät det) och vad jag ska dekorera bordet med.


Först testade jag med en servettring gjord av en remsa toarulle (målad med guldfärg), en blomma och reliefliner. Blev ganska nöjd men vill få till ett elegantare intryck.


Närbild på blomman 


Provade sedan att snurra tunn mässingstråd runt en tygservett och sätta dit ett hjärta gjort i samma tråd.


Här syns hjärtat lite bättre, snurrade bara runt med mässingstråden och formade sedan till den. Det här kändes bättre så den här stilen får det bli, så nu är alla 9 servetter klara. En sak mindre på att-göra-listan!


Pimpade även tre ljus, de är mörkblå, med guldvaxband. Att dekorera ljus med vaxband är otroligt enkelt och det blir så effektfullt. Den här gången virade jag bara några varv längst ner men det är bara fanatsin som sätter stopp för vad man kan göra; siffror, bokstäver, små snirklar eller vira runt hela ljuset. Detta pysslet klarar även barn av att göra och det blir jättefint.

Nu har jag bytt; fått hem yngste sonen med kompis och äldste sonen med kompis åkte till dem (syskonpar som de leker med). De yngsta sitter i köket och "pärlar", när de två sätter den sidan till kan de lätt göra 8-10 pärlplattor tillsammans. Skillnad när det är killar eller tjejer som är här och leker.

Nu i eftermiddag ska jag beta av fler saker på min att-göra-lista; byta in en bingolott (om jag hittar vinstlotten), posta paket till minste brorsonen (måste köpa frimärke), stryka, TRÄNA, röja i vardagsrummet och sist men inte minst hämta ut äldste sonens Playstation 3 som ligger på ICA och väntar!

Bäst jag sätter fart (ska bara titta klart på tour de ski först)!
Kram, Helen

Inga kommentarer: